Sutarfiske i Antorpa

Då mitt tidigare besök vid Sörtjärn tillsammans med Jonas & Gustaf inte riktigt blev som jag hoppats på så bestämde jag mig för att besöka sutarnas mecka, Antorpa.

Antorpa ligger i Halland och där lever Sveriges största Sutare såvitt jag vet & de svenska rekorden har kommit från denna sjö i många år. De största fiskarna som har varit rekordfiskarna har tyvärr strukit med men det verkar som att fiskarna som lever kvar ökar i vikt och denna vår kom det upp Sutare upp till strax under 5 kg.

Otroligt stora fiskar, svårt att tänka sig.

Jag kom iväg mycket senare på sommaren än vad jag hoppats på, det var jobb i vägen & andra resor som lockade.

När jag väl besökte sjön så var leken redan förbi för längesedan och fiskarna skulle med all sannolikhet väga snäppet mindre än på vårkanten. Men det störde inte mig då jag visste att det fanns en liten chans att få fisk över 4kg ändå vilket kändes mer än okej då min största Sutare hittills vägde strax över 3600g. Vad jag hade hört utav andra så kunde fisket vara väldigt segt och vissa har suttit i flera dagar utan någon fisk.

Med tanke på vad jag hört så hade jag förberett mig på några riktigt sega dagar och jag skulle sitta själv därnere så jag plockade med några karpböcker som jag kunde bläddra i under dagarna.

Bilresan ner var ingen höjdare då jag släpade med mig min nya ”pärla”. Jag hade köpt den egentligen enbart för att ha med på denna resa. I vilket fall är jag inte utbildad på att spänna spännband och båten gled fram & tillbaka, från höger till vänster & jag fick stanna och kolla till den titt som tätt.

Kan även tillägga att det lät som bara den i bilen med båten på taket. Jag ringde Gustaf under vägen ner och han var säker på att jag var ute & åkte moppe. Det lät tydligen så.
Ekipaget.

Framåt kvällen kom jag ner till sjön, jag började med att gå runt sjön för att få en uppfattning o hur det såg ut samtidigt som jag försökte bestämma mig för vart jag skulle slå upp mitt läger.
Det var inte lätt & tog säkert 2 timmar för mig att bestämma mig.
Lagom tills mörkret kom så hade jag mäskat 3 platser, fått ut spöna där, fått upp tältet och resten av utrustningen.

Nu återstod det bara att slänga i sig några koppar kaffe & gå in i det ”dvalliknande” tillstånd man ofta hamnar i, man sover inte riktigt & man är inte heller vaken, konstigt det där.
Det dröjde inte länge innan jag slöt ögonen & gick in i dvalan.

Nästa morgon.

Pigg & utvilad? Nej.

Natten var inte så seg som jag väntat mig. Klockan var nog runt 9-10 på morgonen när jag kunde summera natten, jag räknade fram att det var 7,8 eller 9 fiskar under natten.


3200g


3320g


En riktigt fining! 4100g


Samma fisk, 4100g. Otroligt tjusig.

Mer orkar jag inte och siktar på att försöka få lite riktigt sömn då jag var vaken det mesta utav natten.

12.00 tjuter det i larmen igen & under en kort stund så landar jag 2 fiskar till.


Stöddig hane på 3420g.


Snäppet större 3680g.

Efter dessa 2 fiskar är det för ljust för att sova mer så jag sätter på lite kaffe och sitter och suger in ögonblicket. Fiskarna under natten var skapligt stora och de största vägde 3680g samt 4100g! Skoj med en fisk över 4kg!

Resten utav dagen flyter på utan ett enda pip på larmen och allt börjar plötsligt kännas normalt igen. Jag lägger mig igen strax innan midnatt för att försöka hinna få lite sömn innan det förhoppningsvis börjar hugga igen.

Jag hinner inte ens somna innan första fisken sitter på andra änden av linan. Fisken verkar tung och sticker in i vassen, järnspikar! Jag slänger av mig stövlarna och drar upp byxbenen till max. Det är bara att knata ut. Efter några minuter ute i vassen så glider fisken in i håven. I mörkret såg den inte särskilt stor ut.

När jag sätter på pannlampan ser jag dock att det är en älg! Den var inte mycket längre än de andra fiskarna, faktiskt någon centimeter kortare men ryggbredden är enorm och jag har aldrig sett något liknande. De borde inte kunna vara såhär tjocka vid den här årstiden.


Tråkigt med självutlösare på en sådan fisk, men så är det ibland.
Stadiga 4340g!

Till vänster, en "normalstor" fisk på 3300g. Jämför med den på 4340g tilll höger.
Skaplig skillnad!

Det började kännas riktigt bra och jag var mer än nöjd. Jag tog några snabba bilder och släppte sedan tillbaka henne. Tråkiga bilder med självutlösare mitt i natten men hellre det än att säcka fisken över natten och riskera hennes hälsa.

Efter det så fick jag faktiskt sova ända tills klockan 08.00. Skönt.

 Följande dag & natt flöt på lite segare än de tidigare men gav ändå några fina fiskar där de 2 största vägde 3460 samt 3640!
Efter dessa fiskar kände jag mig mer än nöjd och efter 3e natten bestämde jag mig för att packa ihop och styra siktet mot Örebro igen.

Jag kunde räkna ihop 17 stora Sutare och det gjorde resan hemåt snäppet enklare.


En till stadig bit på 3640g som verkade gilla mitt bete. 

 
Resans sista rackare, även den fin. 3460g

Det var allt för denna gång!

/ Pelle


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0