Lake i sommarvärme

Nej, sommarvärme kanske var att ta i men under några ovanligt milda dagar för årstiden for jag upp till Värmland. Jag & Jonas skulle försöka bättra på vår lakstatistik.
Klarälven var vårt mål, den har vi bra koll på och vi trodde nog att vi skulle kunna lura upp någon rackare.
Men som vanligt när vi försöker oss på att fiska lake så bommar vi.
Jonas hade något hugg som förmodligen var en lake, men närmare än så kom vi aldrig.
Vi fiskade med glidande tackel & sill som bete.

Jonas sitter och huttrar i väntan på storlaken.

Karpspön, baitrunners & larm använde vi oss av.

Varm glögg, det syns hur pass gott det värmer.

Gott käk är superviktigt när fisket är trögt och vädret är kyligt.

Det var allt för denna gång, men vi ger oss knappast.
Nya pass är inplanerade!

Må väl

/Pelle

Mediatävling!

Hejsan! Såhär lite på efterkälken skulle jag vilja meddela vilken förening som vunnit mediatävlingen som pågått under året.
Det var svårt för styrelsen att kora vinnaren då det kommit in oväntat många och bra bidrag!
Till slut enades vi dock om en förening som stack ut lite grann med följande motivering:
På deras sätt att spegla förbundets värderingar och verksamhet på ett strålande sätt så tog Unga Sportfiskare Åtvidaberg hem tävlingen.
Deras artiklar i den lokala tidningen belyste inte bara fisket i sig utan även andra viktiga saker såsom ekologi och fiskvård.

Stort grattis till Åtvidaberg och ett stort tack till alla som bidragit!

God jul alla föreningar

/ Förbundsstyrelsen

Nominera personer till valberedningen

Hej,

På Unga Sportfiskares riksmöte 2011 valdes vi, Pablo Guzman, Jesper Sjöström och Teodor Hidén till förbundets valberedning. Vi har nu påbörjat vårt uppdrag inför riksmötet 2012.
Därför vill vi att ni i föreningarna nominerar personer ni tror skulle vara lämpliga för en styrelsepost i förbundsstyrelsen.

Att tänka på
Förbundsstyrelsen har styrelsemöten fem gånger om året. Utöver det kommer personen sitta i minst en av förbundets arbetsgrupper. Därför är det viktigt att personen som blir nominerad känner att den har både tiden som det tar för uppdraget samt engagemanget att arbeta i linje med förbundets stadgar och värderingar.

Ni kan nominera kandidater fram till den 16 januari.
Nominera kandidater till [email protected].

Har ni några frågor kan ni kontakta oss på: [email protected] eller ring till Pablo Guzman som är sammankallade i valberedningen. Honom når ni på 073-55 55 089.

Med vänliga hälsningar,
Pablo, Jesper och Teodor

Idéboken

Hejsan!

Just nu håller jag på att sammanställa en idébok, detta efter ett beslut på riksmötet 2011 där det bestämdes att vi skulle ”uppdatera” den idébok som Sportfiskarna framställde för många herrans år sedan.
Idéboken kommer att innehålla en mängder olika tips, trix samt en mängd olika fiskeredskap som är möjliga att tillverka hemma.

EN vy över fotostudion, ser det inte proffesionellt ? :)

Om ni har några bra tips på saker som jag kan ha med i idéboken så är ni varmt välkomna att kontakta mig.

[email protected]

Mvh Pelle

Ungdomsledarutbildning

För ett par veckor sedan genomförde vi en ungdomsledarutbildning, jag skrev då om vad jag upplevt under helgen. Nu kan du även läsa om vad Marcus Olofsson från Forshagaakademin tyckte om utbildningen, läsningen finns här!
Fiskehälsningar, Gustaf Bodén.

Skräbeån

Under förra helgen for jag ner till Blekinge för att fiska sik i Skräbeån, mitt första stopp var däremot i Mörrum där jag mötte upp min gode vän Erik. Första kvällen ägnade vi bara åt att fixa i ordning alla prylar och lite allmänt fiskesnack. Jag hade en lång resa i bakom mig och vi skulle upp tidigt nästa morgon så det var bara att gå och knyta sig.

05:30 ringer klockan nästa morgon. Koka kaffe. Packa in allt & framför allt inte glömma betena i kylskåpet!

07:00 är vi på plats och tar oss en kopp kaffe i väntan på att fisket börjar, man får nämnligen inte börja fiska innan klockan 08.00.

Klockan 0800 kör vi i alla fall igång & nöter på tills Erik tycker att vi behöver fylla på med lite lunch, så han kilar iväg till den lokala pizzerian och hämtar med sig lite snabbmat. Framtills dess har jag landat 2 sikar & tappat någon. Fisket har varit relativt segt men några andra grabbar vid ån har lyckats ta ett par stycken, dock inga stora. Efter lunchen fiskar vi på igen, vi har lyckats hitta 2 bra platser i zon 1. Men trots det så landar vi inga fler fiskar denna dag. Regn & vind kom in över oss efter lunchen och det verkade som att det gick dåligt för de flesta.
Vi gav oss strax efter 15.00.

Vi åkte hem & laddade batterierna med en bastu istället.

Dag 2 prövade vi nya platser. Såhär i efterhand var det nog en dålig idé, det kom inte upp mycket fisk alls där & vi såg heller inga fiskar. Det är ovanligt och under första dagen såg vi mycket fisk på de platser vi fiskade.
Efter många timmars nötande lyckas jag till slut lura upp en mindre sik.

Erik tar en kaffepaus och funderar på vad vi gör fel.

En välförtjänst lunch. Det är extra gott med kall mat i December!

Vi fortsätter att nöta på utan resultat men relativt snart så är det några killar som packar ihop för dagen.
Så vi tar över deras platser och hoppas på bättre resultat, de berättade att det hade vart dött de senaste timmarna. Men vi gav det ett försök.
Klockan 16.00 då fisket slutar för dagen kan vi summera en halvdan eftermiddag.
Jag tappade en fisk i slutminuterna & Erik tappade en på fluga!
Det var många snopna ansiktsuttryck vid ån när han plockade fram flugspöt, men det gav han mer kontakt än vid det vanliga metet.
Så helt dumt var det kanske inte?

Fisket i ån bedrivs oftast med flötmete eller bottenmete.
Vid flötmete änvänds flöten anpassade för strömmande vatten, klassikern är Drennans avon flöten vilket även vi använde oss utav. Sedan en hel del bly, en liten krok alternativt mormyska. Runt stl 8-12 på ett ungefär.
Som bete använde vi oss utav mask och maggot.
I spöväg funkar nog det mesta, ett vanligt lite längre haspelspö funkar säkerligen utmärkt, bara det funkar smidigt att kasta ut tacklet med.

Sik med Drennans avonflöte brevid.

Utsikt utöver ån, vid schysst väder är det en trevlig vy.

En fisk från ett tidigare besök vid ån, så ska de se ut.

Framöver är siktet inställt på lakfiske, förmodligen i det sköna Värmland.
Tills dess får ni ha dretfiske!

/Pelle

Svenska mästerskapen i havsfiske 2011

Här kommer en liten efterskotts-rapport om Sm i havsfiske, en mycket intressant tävling!

Sm i havsfiske arrangerades mellan den 8:e och den 9:e oktober 2011. Arrangör var, för andra året i rad, Göteborgs havsfiskeklubb. Tävlingen hölls utanför Helsingborg, på områden kända för bra fiske efter plattfisk. Skepparen Tomas Nilsson på Vandia hade ett tufft uppdrag att, under den första tävlingsdagen, lotsa deltagarna till bra fiske. Detta på grund av bistra väderförhållanden.

Tävlingsdagarna bjöd dock på fantastiskt fiske och uppskattningsvis 2000 fiskar fångades! Fångsterna utgjordes av tio arter och mestadels olika plattfiskar såsom sandskädda, rödspottor, skrubbor och även ett antal slätvarar. Något som är fantastiskt roligt att höra är att merparten av fångsterna återutsattes, ett mycket bra förhållningssätt när sådana tävlingar arrangeras!

Två ”fiskekaptener” fanns ombord, deras huvuduppgift var att registrera fångsterna. Med på båten fanns även två elever från Sportfiskeakademin, deras roll på båten utgjordes av fångstregistrering. Ett mycket hektiskt, men roligt arbete kan man anta.

Segrare av årets svenska mästerskap i havsfiske är hemmafiskaren Sixten Dahlbom. Vi i Unga Sportfiskares Förbund lyfter på fiskesmäcken och gratulerar i efterskott!

Tävlingsledaren vittnar tyvärr om glest deltagarantal jämfört med tidigare år, framförallt gällande våra juniorer. Han påpekar en kärv återväxt i havsfisket, vilket troligtvis beror på att havsfiske är relativt kostsamt att bedriva, då man behöver betala ganska salta pesetas för att få en plats på en turbåt. Unga Sportfiskare vill med tanke på den negativa trend som visats för ungdomar som havsfiskar, passa på att marknadsföra och uppmuntra er att delta i nästa års tävling. Kanske blir det just du som stoltserar med en pallplats?

Skitfiske!
Mvh, Unga Sportfiskares Förbund.