Fiskeresa med Gävleungdomar!

Gavlefastigheter har ett projekt där de i samarbete med olika fritidsgårdar anordnar olika resor för att minska skadegörelsen i Gävle.  Denna gång blev det fiskeresa och det bar av till jämtlands vackra landskap med ett härligt gäng ungdomar från fritidsgårdarna Zebran och Brynjan. Men som gäddan på moset hade vi även två grymma brudar ifrån Gävle ungas fiskeförening med oss, Super fiskaren Karro och mig själv Ida den bäste ehh…hehe…??

I alla fall så bodde vi allihopa 5 nätter i millitärtält vid en sjö i Kluk. Ett jätte härligt ställe, kruxet var bara att kände man sig nödig så låg dasset på andrasidan sjön, så det var bara till att ro. Inte det roligaste alla gånger med tanke på vädret. Vi hade allt från storm, till förrädiska kastvindar, till storm och regn, till storm och spöregn, varvat om och om igen....typ! Det var inte så dumt av sjöräddaren Magnus Melin att ta med sig motorbåten, som ett antal gånger fick komma till undsättning. Hade också ett par incidenter där en del grejor simmade omkring i tältet och jag själv hade vattenfall rakt på min kudde. Tåls att tänka på att impregnera tältet till nästa resa XD.

Men ungdomarna höll humöret på topp och fiskade som bara den, riktiga storfiskare hela bunten! Vi hade dessutom en helt förträfflig fiskeguide, Heikki fiskegubben Vainonpää! Han trixade, fixade och helt enkelt trollade med knäna! Han hade tjuvknep till allt och hade heltiden ett gott humör.  Första kvällen drog han en fin öring och bjöd på färsk öringsushi! Jag själv som inte tycker om sushi i vanliga fall åt nog mest och om jag inte missminner mig så tror jag alla tyckte om det, gryyyyymt gott om du frågar mig!!!!!!!!

Annars åt vi mycket rökt och grillad fisk också, både sik, abborre, öring och röding! Rökt öring på knäckemacka, Berns kan slänga sig i väggen! Men vi åt inte bara fisk, utan vi hade superkocken Fredrik med oss(ledare ifrån zebran), inte varje dag man får wokad älg eller skaldjursoppa ute i skogen!  Trots väder och vind hade vi en helt fantastisk resa och vi blev ett tajt gäng, med härlig humor!

Finns så mycket att berätta, men bäst jag slutar här....Hoppas ni är med om många härliga fiskeäventyr i sommar och skitfiske på er alla!

P.s Blev inga slöa abborrar denna gång ;)

// Ida

ankomst!!

mmmmumma...sushi!

Karro fick den första siken!

Storfiskaren Ture drog aborre efter aborre!

Sam var en hejare på öring och röding!

Hanna fixar inför rökning!

Fin öring som antagligen blev sushi!=)

!

Gänget!!

Melin fixar och skjutsar i stormen!

Superkocken wokar älg för fulla muggar!

Super Guiden Heikki!

Bättre än Berns!!! =)

Rasmus och Martin, grymt duktiga fiskare!

Rudanatt nummer 2

Kvällen efter det lyckades passet var jag såklart på plats igen. Förutom bävern var det helt tomt vid sjön så det vara bara att välja och vraka av platserna. Efter en liten stunds tittande och funderande fick det till slut bli samma plats som tidigare pass.
Det var en otroligt skön kväll även denna, dock så var det lite dåligt med aktivitet till en början.
Framåt skymningen så började all Mört att lämna mig ifred och jag började ana att det var något på gång.
Det tog sin tid, men någon timma senare så får jag ett väldigt försiktigt hugg. Det är typiskt Rudan och man lär sig känna igen det efter ett tag.
I vilket fall så lyckades jag kroka den och drillen gick smidigt. Vål i håven så tycker jag mig känna igen fisken, jag vet sedan tidigare att det finns en rätt stor fisk som brukar mäta 44 cm.
En snabb mätning senare får jag svaret att det förmodligen är den fisken. Jag var lite osäker på om de hade lekt eller ej då konditionen varierat såpass mycket.
Men 44 cm innan lek kan innebära en bra bit över 2 pannor iaf, fisken på 2150 gram kvällen innan var 42 cm lång.
Vågen visade 1850 gram och då kan man anta att den redan hade lekt.
Men det störde mig inte det minsta.

En av mina längsta Rudor någonsin om jag inte minns fel.

Självutlösare blir ju alltid lika lyckat.

Självklart fick han simma tillbaka.

Jag avslutade med 2 fiskar kring 1500 innan jag kände mig nöjd och begav mig hemåt.

Glad midsommar på er alla!

/ Pelle

Rudanatt

Efter att skolan slutat för året hade jag ett par dagar att ägna mig åt något kul innan det var dags att fara ut på sjön. Slutet på Maj och Rudan borde börja vakna till liv. Enligt rykten skulle fisket inte riktigt kommit igång ännu. Det spelade ingen större roll för mig, jag skulle helt enkelt pröva. Jag behövde komma ut lite i förebyggande syfte.
Första kvällen var faktiskt ganska seg och jag gav mig tidigt utan att ha fått något.
Kväll nummer två vart lite bättre, jag lyckades lura upp 2 fiskar. En "mindre" och en lite större.
Det var ett otroligt skönt pass där fiskarna var en ren bonus. Man har ofta några sådana pass per år där man känner att man mår så bra efteråt. Detta var precis ett sådant och ni känner säkert igen det.

Vy utöver sjön en varm försommarkväll, det är bara att njuta.

Trevlig start på rudafisket, en tjock dam på 2150.

Det blir inte mycket bättre.