Världens bästa jobb!

Att få vara ute i naturen, koka kaffe över en eld, att snacka tips och trix vid fiske vid ett fint vatten uppe i fjällen, långt bort från telefoner och datorer är något helt fantastiskt. Något som gör det ännu bättre är när man får guida gäster som är supertrevliga. Just detta hände mig för inte så längesedan...

Jag skulle ut till Levasjokk för att guida 3 stycken gäster från torsdag till lördag. Mina 2 kollegor hade haft dem början av veckan, men jag kom för att byta av Kalle, medans Lukas stannade.

Vi skulle fiska i en bäck som innehåller harr, öring och röding, och dessa vatten man kan få tag i alla tre böjar det tyvärr bli ont om. När vi åker ut på guidning så slår vi upp lägret först, sedan flygs gästerna ut, och när de kommer fram är allt fixat, och kaffet är kokat. Som guide gäller det att servicen är på topp dygnet runt, om gästerna inte heter Dennis, Fredrik och Helmut. Dessa tre personer är varje guides dröm. De ville hjälpa till med disken, jag fick fiska hur mycket jag ville i princip, så det var egentligen bara att glömma alla gyllene regler som en guide får lära sig.

Lägerplatsen sedd från helikoptern.

Efter att jag hade landat och hälsat på gästerna var det dags för frukost, och jag fick höra om att de hade haft ett sanslöst bra fiske på röding, de högg på allt verkligen ! Det här blir ju super tänkte jag ! Men ack, så fel man kan ha. Lagom tills jag kom upp så ändrade rödingara sitt beteende, och blev som de ska. Ingenting fungerade. Verkligen ingenting. Hade inte min kollega Lukas varit med så skulle jag trott att det var jag som var dålig på att fånga röding, men även han gick bet. Speciellt påfrestande är det, när vi kunde se 10 talet rödingar stå i vattnet och inte reagera på flugorna som vi doppade framför munnen på dem.

Siktfiske på röding är riktigr spännande, men efter 3 timmar och 50 flugor senare börjar man ge upp hoppet lite. Röding kan vara extremt svår att få till att hugga ! Vi gav detta stället namnet Skafferiet, för det var verkligen ett skafferi fullproppat med röding ! Men i fiske gäller det att ha tålamodet, så en morgon när alla andra gick o la sig för lite vila, gick jag upp till skafferiet och skulle ta mig en röding. Samma sak, inget intresse från rödingarna. På med extra super snabb sjunkande tafs och en nymf, och PANG! Det small till och rödingen rusade iväg ! Efter en hård kamp kunde denna fina röding landas.

Helmuth fullbordar sin grand slam med en harr.

Vår svenska fjällvärld är helt klart värt att besöka. Bilden är tagen ca 01:30 på natten, det är svårt att gå att lägga sig när harrar, öringar och rödingarna vakar i dagsljus på natten.

En hemåtsimmande Röding får avsluta detta inlägg. Guidningen gick hur bra som helst, och gästerna kommer tillbaka, med kravet samma guider.

Jag föreslår verkligen att ni tar en tur till fjällen någon gång, det är helt fantastiskt!

Nu är min säsong här uppe asvlutad, och jag tar mig hemåt Blekinge och Mörrumsån, i jakten på de grova hasvöringarna !

Håll utkik på bloggen !

Med vänlig hälsning Erik Hellquist

Hemsida och blogg

Hej på er, just nu sitter jag och jobbar lite på vår hemsida och vår blogg. Vi siktar på att ge dem ett lyft och vi kommer bland annat lägga till knappar till twitter och facebook på hemsidan. Om du har något förslag eller önskemål på förbättringar så hör gärna av dig!

[email protected]

Svensk Grand Slam !

För lite mer än en månad sedan åkte jag upp till Kiruna för att jobba som fiskeguide på ArcticHeli.

Vi flyger ut våra fiskegäster med helikopter till de underbara svenska fjällen, så det blir några helikopterturer även för mig, och det är otroligt vilka fina fiskevatten man får syn på !

En av våra 4 helikoptrar på ingång.

Det är väldigt mycket jobb som ska göras, så tyvärr hinns inte fiske med så mycket som man vill, men ibland lyckas man slita sig från jobbet och göra några kast. Ett av mina fiskemål denna sommaren var att ta en så kallad svensk grand slam, som består av Harr, Öring och Röding, och det tog inte speciellt lång tid innan jag lyckades !

Fisket bedrivs vanligtvis med flugspö i klass 5. Man kan använda sig av torrflugor, som ser ut som insekter som fisken äter och flyter på ytan. Nymf är en annan metod, dessa är oftast tunga och sjunker ner på botten och föreställer insekter som inte hunnit kläckas till att bli flygfärdiga. Streamers är en annan flugsort, dessa imiterar oftast småfiskar som fisken äter. Spinnfiske är inte alls dumt på dessa tre arter heller, vanligtvis använder man sig då utav spinnare eller wobblers.

En liten röding från Rautasälven. Rödingen är en mycket svårlurard fisk, men är den på hugget har man riktigt roligt, och de är verkligen otroligt starka !

En väldigt fint tecknad Öring, även denna från Rautasälven, tagen på en grå klinkhammer. Klinkhammerflugan är väldigt populär, den är bunden med ett ”fallskärmshackel” och imiterar en kläckande insekt. Storlslagen natur syns i bakgrunden.

En fin Harr från Bergforsbäcken Nakerätno. även denna fisk tog en grå klinkhammer.

Sik nakerätno

En Sik återfår friheten efter en bra kamp

Rautasälven sedd från helikoptern.

Ut och fiska med er nu, och hör gärna av er om ni vill ha tips på fiskeplatser och flugor!

Skitfiske önskar Erik Hellquist

Ps: inlägg från guidning med siktfiske på röding är på ingång, missa inte det !

Sutarfiske i Antorpa

Då mitt tidigare besök vid Sörtjärn tillsammans med Jonas & Gustaf inte riktigt blev som jag hoppats på så bestämde jag mig för att besöka sutarnas mecka, Antorpa.

Antorpa ligger i Halland och där lever Sveriges största Sutare såvitt jag vet & de svenska rekorden har kommit från denna sjö i många år. De största fiskarna som har varit rekordfiskarna har tyvärr strukit med men det verkar som att fiskarna som lever kvar ökar i vikt och denna vår kom det upp Sutare upp till strax under 5 kg.

Otroligt stora fiskar, svårt att tänka sig.

Jag kom iväg mycket senare på sommaren än vad jag hoppats på, det var jobb i vägen & andra resor som lockade.

När jag väl besökte sjön så var leken redan förbi för längesedan och fiskarna skulle med all sannolikhet väga snäppet mindre än på vårkanten. Men det störde inte mig då jag visste att det fanns en liten chans att få fisk över 4kg ändå vilket kändes mer än okej då min största Sutare hittills vägde strax över 3600g. Vad jag hade hört utav andra så kunde fisket vara väldigt segt och vissa har suttit i flera dagar utan någon fisk.

Med tanke på vad jag hört så hade jag förberett mig på några riktigt sega dagar och jag skulle sitta själv därnere så jag plockade med några karpböcker som jag kunde bläddra i under dagarna.

Bilresan ner var ingen höjdare då jag släpade med mig min nya ”pärla”. Jag hade köpt den egentligen enbart för att ha med på denna resa. I vilket fall är jag inte utbildad på att spänna spännband och båten gled fram & tillbaka, från höger till vänster & jag fick stanna och kolla till den titt som tätt.

Kan även tillägga att det lät som bara den i bilen med båten på taket. Jag ringde Gustaf under vägen ner och han var säker på att jag var ute & åkte moppe. Det lät tydligen så.
Ekipaget.

Framåt kvällen kom jag ner till sjön, jag började med att gå runt sjön för att få en uppfattning o hur det såg ut samtidigt som jag försökte bestämma mig för vart jag skulle slå upp mitt läger.
Det var inte lätt & tog säkert 2 timmar för mig att bestämma mig.
Lagom tills mörkret kom så hade jag mäskat 3 platser, fått ut spöna där, fått upp tältet och resten av utrustningen.

Nu återstod det bara att slänga i sig några koppar kaffe & gå in i det ”dvalliknande” tillstånd man ofta hamnar i, man sover inte riktigt & man är inte heller vaken, konstigt det där.
Det dröjde inte länge innan jag slöt ögonen & gick in i dvalan.

Nästa morgon.

Pigg & utvilad? Nej.

Natten var inte så seg som jag väntat mig. Klockan var nog runt 9-10 på morgonen när jag kunde summera natten, jag räknade fram att det var 7,8 eller 9 fiskar under natten.

3200g

3320g

En riktigt fining! 4100g

Samma fisk, 4100g. Otroligt tjusig.

Mer orkar jag inte och siktar på att försöka få lite riktigt sömn då jag var vaken det mesta utav natten.

12.00 tjuter det i larmen igen & under en kort stund så landar jag 2 fiskar till.

Stöddig hane på 3420g.

Snäppet större 3680g.

Efter dessa 2 fiskar är det för ljust för att sova mer så jag sätter på lite kaffe och sitter och suger in ögonblicket. Fiskarna under natten var skapligt stora och de största vägde 3680g samt 4100g! Skoj med en fisk över 4kg!

Resten utav dagen flyter på utan ett enda pip på larmen och allt börjar plötsligt kännas normalt igen. Jag lägger mig igen strax innan midnatt för att försöka hinna få lite sömn innan det förhoppningsvis börjar hugga igen.

Jag hinner inte ens somna innan första fisken sitter på andra änden av linan. Fisken verkar tung och sticker in i vassen, järnspikar! Jag slänger av mig stövlarna och drar upp byxbenen till max. Det är bara att knata ut. Efter några minuter ute i vassen så glider fisken in i håven. I mörkret såg den inte särskilt stor ut.

När jag sätter på pannlampan ser jag dock att det är en älg! Den var inte mycket längre än de andra fiskarna, faktiskt någon centimeter kortare men ryggbredden är enorm och jag har aldrig sett något liknande. De borde inte kunna vara såhär tjocka vid den här årstiden.

Tråkigt med självutlösare på en sådan fisk, men så är det ibland.
Stadiga 4340g!

Till vänster, en "normalstor" fisk på 3300g. Jämför med den på 4340g tilll höger.
Skaplig skillnad!

Det började kännas riktigt bra och jag var mer än nöjd. Jag tog några snabba bilder och släppte sedan tillbaka henne. Tråkiga bilder med självutlösare mitt i natten men hellre det än att säcka fisken över natten och riskera hennes hälsa.

Efter det så fick jag faktiskt sova ända tills klockan 08.00. Skönt.

Följande dag & natt flöt på lite segare än de tidigare men gav ändå några fina fiskar där de 2 största vägde 3460 samt 3640!
Efter dessa fiskar kände jag mig mer än nöjd och efter 3e natten bestämde jag mig för att packa ihop och styra siktet mot Örebro igen.

Jag kunde räkna ihop 17 stora Sutare och det gjorde resan hemåt snäppet enklare.

En till stadig bit på 3640g som verkade gilla mitt bete.

Resans sista rackare, även den fin. 3460g

Det var allt för denna gång!

/ Pelle

Styrelsemöte

Under helgen har Unga Sportfiskares Förbundsstyrelse genomfört styrelsemöte på kansliet i Alvik utanför Stockholm. Styrelsen arbetade under lördagen i arbetsgrupper och behandlade ärenden från våra lokalavdelningar och medlemsföreningar, det genomfördes även en styrelseutbildning som leddes av vår förbundskonsulent Matilda Inemyr.

Söndagen ägnades åt det formella styrelsemötet där det kom flera nya fräscha idéer och beslut om vad vi ska engagera oss i och arbeta vidare med framöver.

Glada nyheter är att vi nu kan välkomna två nya föreningar till Unga Sportfiskare! Flickornas egna fiskeförening i Lund och Unga Sportfiskare Åtvidaberg. Det är alltid lika roligt när det kommer föreningar som vill sprida och utvecklas inom sportfiske.

Vi kan även stolt berätta att vi från och med nu finns på Twitter! Där kommer vi att posta saker som händer i förbundet och kommande event, en och en annan fiskerapport dyker upp också så klart. Så följ oss gärna på Twitter där vårt namn är @UngaSportfiskar!

Vill tacka alla i styrelsen för en lyckad helg och ser fram emot nästa möte!

Gänget som genomförde styrelsemötet, Matilda fick agera fotograf.

Skitfiske på er!

//Fredrik

Sutarmete i Värmlandsskogarna

Under sommarens första skede besökte jag 2 goda vänner i Värmland för några dagars sutarmete. Dessa rackare var Jonas"Sillen" & Gustaf. Vi hade tänkt att besöka sjön Sörtjärn.

Sörtjärn är en relativt liten sjö, dock ganska speciell. I sjön har nämnligen många olika arter växt sig stora.
Mest känd är sjön för sina stora Sutare, det är inte ovanligt med fisk över 3 kg och sjörekordet ligger bara något hekto under 4 kg. Men i sjön har det även tagits Ruda över 2500g, Brax över 4kg och en häpnandsväckande Gädda på strax över 16kg som när den togs var en utav de största ismetegäddorna någonsin!

Vi hade tidigare fiskat efter Sutare i sjön och hade fått flera fiskar över 3 kg så lite koll på fisket kände vi att vi hade.
Våran plan var att fiska 2 nätter och vi hade nog siktet inställt på de stora sutarna men jag tror vi alla hoppades mer på att någon utav de större rudorna skulle nappa.

Förhoppningarna var på topp när vi väl kommit fram till sjön & vi fixade snabbt ihop utrustningen och slängde i våra beten. Vi både flötmetade & bottenmetade med larm.

Vi var redo.

Hoppet förvandlades tyvärr snart till en mer bitter känsla när vi insåg att sjön har blivit totalt fylld med småfisk.
Bottenmetespöna var det bara att glömma, vi fick försöka flötmeta med varsitt spö & hoppas att småfisken ger sig framåt kvällen/natten. Som det brukar vara.

Denna natt blev annorlunda och småfisken hängde kvar dygnet runt.
Under natten så lyckades vi trots det att landa några bättre fiskar med 2 stycken strax över 3 kg. De var Gustaf som fick dem & han var lycklig som en unge på julafton.

Flötmete med räka gav denna rackare.

En fin Sutare strax över 3 kg & ett nytt personbästa för Gustaf.

Den följande dagen var ganska seg & dagens höjdare var nog när Gustaf "meta fast" i trädet ovanför honom.

Gustaf tröttnar och försöker på sitt sätt. Skadeglädje när den är som bäst?

Samtidigt som Gustaf försöker "meta loss" från det bråkiga trädet så får Jonas denna fisk.
Dock låg inte fokus på fisken utan på Gustaf.

Med både en fisk i famnen & Gustafs tackel i trädet så blev det helt enkelt för roligt för Jonas.

Under natt nummer 2 så lyckas vi lura några rudor emellan 1500-1700g.
Jonas med ett personbästa på 1700gram.

Jag med en ruda mitt i natten.

En "mindre" Sutare runt 2,5kg.

Allt som allt så hade vi en trevlig tur förutom all småfisk som störde oss.
Det ska bli spännande att se vad folk har varit ute på i sommar, det dyker förhoppningsvis upp här inom en snar framtid.
Jag har iaf ett par spännande pass att berätta om.