Världens bästa jobb!

Att få vara ute i naturen, koka kaffe över en eld, att snacka tips och trix vid fiske vid ett fint vatten uppe i fjällen, långt bort från telefoner och datorer är något helt fantastiskt. Något som gör det ännu bättre är när man får guida gäster som är supertrevliga. Just detta hände mig för inte så längesedan...

Jag skulle ut till Levasjokk för att guida 3 stycken gäster från torsdag till lördag. Mina 2 kollegor hade haft dem början av veckan, men jag kom för att byta av Kalle, medans Lukas stannade.

Vi skulle fiska i en bäck som innehåller harr, öring och röding, och dessa vatten man kan få tag i alla tre böjar det tyvärr bli ont om. När vi åker ut på guidning så slår vi upp lägret först, sedan flygs gästerna ut, och när de kommer fram är allt fixat, och kaffet är kokat. Som guide gäller det att servicen är på topp dygnet runt, om gästerna inte heter Dennis, Fredrik och Helmut. Dessa tre personer är varje guides dröm. De ville hjälpa till med disken, jag fick fiska hur mycket jag ville i princip, så det var egentligen bara att glömma alla gyllene regler som en guide får lära sig.

 

Lägerplatsen sedd från helikoptern.

 

Efter att jag hade landat och hälsat på gästerna var det dags för frukost, och jag fick höra om att de hade haft ett sanslöst bra fiske på röding, de högg på allt verkligen ! Det här blir ju super tänkte jag ! Men ack, så fel man kan ha. Lagom tills jag kom upp så ändrade rödingara sitt beteende, och blev som de ska. Ingenting fungerade. Verkligen ingenting. Hade inte min kollega Lukas varit med så skulle jag trott att det var jag som var dålig på att fånga röding, men även han gick bet. Speciellt påfrestande är det, när vi kunde se 10 talet rödingar stå i vattnet och inte reagera på flugorna som vi doppade framför munnen på dem.

 

Siktfiske på röding är riktigr spännande, men efter 3 timmar och 50 flugor senare börjar man ge upp hoppet lite. Röding kan vara extremt svår att få till att hugga ! Vi gav detta stället namnet Skafferiet, för det var verkligen ett skafferi fullproppat med röding ! Men i fiske gäller det att ha tålamodet, så en morgon när alla andra gick o la sig för lite vila, gick jag upp till skafferiet och skulle ta mig en röding. Samma sak, inget intresse från rödingarna. På med extra super snabb sjunkande tafs och en nymf, och PANG! Det small till och rödingen rusade iväg ! Efter en hård kamp kunde denna fina röding landas.

 

 

Helmuth fullbordar sin grand slam med en harr.

 

Vår svenska fjällvärld är helt klart värt att besöka. Bilden är tagen ca 01:30 på natten, det är svårt att gå att lägga sig när harrar, öringar och rödingarna vakar i dagsljus på natten.

 

 

En hemåtsimmande Röding får avsluta detta inlägg. Guidningen gick hur bra som helst, och gästerna kommer tillbaka, med kravet samma guider.

Jag föreslår verkligen att ni tar en tur till fjällen någon gång, det är helt fantastiskt!

Nu är min säsong här uppe asvlutad, och jag tar mig hemåt Blekinge och Mörrumsån, i jakten på de grova hasvöringarna !

Håll utkik på bloggen !

Med vänlig hälsning Erik Hellquist

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0