Klanteri på hög nivå

Häromveckan tänkte jag & min vapendragare Jonas samt hans flickvän ta ett break ifrån alla studier och begav oss ut i skärgården runt Kalmar. Tanken var att bara komma ut och kolla på lite platser, dricka lite kaffe och bara njuta utav tillvaron. Vädret var inte något man förknippar med gäddfiske, soligt och knappt någon vind.
Hur som haver, på vägen till den platsen vi tänkte kolla på så stannade vi förbi och fiskade av några platser.
Båten vi använde var en biltaksbåt, en sea nymph. En väldigt lätt aluminiumbåt.
Vi hade ankrat upp och stod o fiskade, ankaret släppte sitt fäste och vi började driva.
Vi struntade i detta och fiskade vidare, efter en liten stund fick ankaret fäste igen.
Pang!
Det tog tvärstopp & vi höll på att trilla allihopa.
Tyngden hamnade då på ena sidan båten och vi började ta in vatten, jag & Jonas försökte då kompensera detta genom att lägga tyngden på andra sidan.
Detta gick mindre bra då vi tog in vatten där istället.
En halv sekund efter detta så stod jag själv i en vattenfylld båt & Jonas & Louise hängde utanför båten.
Trist.
Vi fick dra in båten till land & samla ihop alla grejor. Louise gick upp på en sten för att få lite värme.
Sedan var det bara att vända båten, tömma på vatten och packa in alla igen & ro de 2,5 kilometrarna tillbaka :/
Det var ordentligt kallt trots det fina vädret men vi klarade oss relativt bra trots allt.
Jag landade på ett spö som knäcktes, fick lite krokar i ryggen. Men annars var det bara elektronik som tog skada.

Vad kan vi dra för lärdomar utav detta då?
- Flytväst, nu hade vi tur eftersom vi kunde bottna men hade vi varit längre ut så hade det blivit extremt jobbigt utan dessa.
- Var inte flera i båten än vad ni tror att den klarar av. Det förstör stabiliteten mer än vad man kan tro.
- Införskaffa en "mobilpåse" till telefonerna, det sparar ett par tusenlappar.
- Ha inte alltför många lösa beten i båten, jag vet att det lätt blir så. Men vi hade klarat oss mkt bättre om vi hade lagt ner iaf några beten efter vi använt dem.
- Något extra plagg i en plastpåse. Vi hade kunnat betala en rejäl slant för en torr tröja. Väldigt skönt om olyckan är framme.
- Försök hålla humöret uppe & hjälps åt.
- Till sist, temosen med varmt kaffe fick upp både vårt humör & temperatur!

Efter en sådan här olycka tänker man lite extra nästa gång man åker ut. Nu ska jag styra kosan mot Värmland & lite gäddfiske, vi får hoppas på bättre lycka där!

Vänliga hälsningar
Pelle

Ljuva höst.

För många av oss gäddfiskare är den bästa tiden nu. Det finns goda chanser att fånga stor fisk när vattnet kylts ned och gäddorna radat upp sig på matplatserna. Det är verkligen skönt att fiska såhär års, särskilt när krispig höstluft varvas med varma solstrålar. Det skadar inte heller att fisken ofta är på hugget. Jag och min vapendragare Sillen har under ett par pass försökt knäcka höstkoden i vårt hemmavatten Klarälven. Vi har haft klart godkänt fiske trots att ingen riktig ”älg” har landats, än. Vi har spinnfiskat med relativt stora gummibeten i bakvatten och längs strömkanter, detta brukar vara rätt medicin för älvgäddorna.

En riktigt kylig höstmorgon på älven kan generera rysningar som med lätthet tränger ända in till ryggmärgen...

Under våra senaste pass har vi landat ett antal fiskar mellan 90 och 113cm, det är dock inte alltid självklart att man överhuvudtaget får något i älven, det är stundvis ett mycket lynnigt vatten. Vi har också, enligt klassiskt klarälvsfiske, haft med oss ett gäng finare följare till båten. Följarna brukar dock vara svåra att lura och hugger de precis vid båten så är det lätt att göra bort sig på grund av att man blir lätt chockad när ett stort gäddgap visar sig ett par decimeter från fötterna.

Ett par beten som vi använder under älvfisket.

En pigg höstgädda värmer gott i själen.

Vi hade under en period av fem minuter två bra fiskar som högg precis vid båten. Den första klippte mitt gummibete precis under spötoppen, jag stod som förstenad och fick givetvis inte till ett vettigt mothugg så fisken simmade nöjt vidare. Strax efter mitt nederlag var det Sillens tur att göra bort sig. Även han hade hängt på ett rejält gummibete och ett par meter ifrån båten kliver en extremt pigg fisk på. Han pressade den på ett sätt som hade fått Magnus Samuelsson att darra, men fisken gjorde ändå precis som hon ville. Processen gjordes kort när gäddan stack rakt mot ankartampen, där något gick fel. Linan gick av och ett gummibete fattigare stod Sillen där och förundrades över hur tomt det känns när man precis bränt en bra fisk.

En smal 112cm fisk som klippte en stor gummiklump i ytan samt en mindre fisk som kaxigt kastat sig över ett stort bete.

En mindre fisk som stoltserar med sin guldskimrande teckning. Vackert!

Under det sista passet vi lade lossnade fisket en aning. Vi fiskade en smula annorlunda och bitarna började falla på plats. Det verkade stå fisk överallt och en gemensam nämnare var att de fullkomligt inhalerade våra beten på klassiskt höstvis. Den bästa fisken hittils sög i sig en magnum bulldawg längs en strömkant. Jag hade först ett slackhugg som jag missade, men i samma kast fick jag en andra chans. Fisken smaskade åter i sig gummimassan och efter en smidig drill låg hon i vågsäcken. På samma kant brände jag i skymningen en fisk av liknande format, ni vet "sista kastet"...

8280g och 113cm. Inget monster men en god bit på vägen.

En trevlig syn för oss gäddfiskare.

Det finns många olika teorier om varför gummibeten fungerar så pass bra som de gör i Klarälven. En teori är att de slingriga betena helt enkelt imiterar lake, som borde vara en viktig del av födan för de gröna invånarna i älven. En annan teori är att gäddorna har svårt att genomskåda gummibeten jämfört med exempelvis jerkbaits och traditionella wobblers. Hur som helst så är det bara att konstatera att fiske med gummi är en mycket effektiv metod om man vill ha en chans att fånga en fin Klarälvsgädda.

En något spöad Bulldawg ligger och myser med vetskapen om att den har gjort sin husse nöjd.

Jag vill också passa på att påminna er höstfiskare att ta med spritköket ut, varm mat och dryck kan vara det som gör skillnad mellan succé och fiasko gällande fiske i lägre temperaturer!

Mat som smakar helt okej hemma i köket smakar garanterat som en lyxmåltid i båten.

Jag återkommer förhoppningsvis med en uppslutning när hösten lidit mot sitt slut, då vill jag gärna visa er ett gäng fina fiskar! Men man vet aldrig, Klarälven kan med lätthet avväpna även den bästa gäddfiskaren.

Med vänliga fiskehälsningar, Gustaf Bodén.

Abborrfiske på hög nivå..

Under hösten tog jag packningen på ryggen & for ner till Kalmar för 4 års studier.
Jag läser till Sjöingenjör, det är en hel del plugg men vi har kommit ut på några pass emellanåt.
Vi har egentligen bara försökt fiska Abborre då Kalmarsund är en känd plats för stor Ab
borre. Vi började att fiska på många "kända" platser där många ligger och nöter året runt.
Men det var inte särskilt roligt att trängas med folk om platserna, fisket var inte överdrivet bra heller. Vi lyckades få några fiskar över 1 kg "bara". Vi hade siktet inställt lite högre & började leta oss mot nya platser & det tog inte lång tid innan det gav resultat.

Kalmarsundsabborre på 1740g.

Årets bjässe på 2240g! 51 cm lång. Det blir inte mycket bättre än så.

Vi fick ett flertal fick över 1700 men bara 1 som smet över 1800g.
Vi fiskade både med flötmete & bottenmete, om vi kunde få tag på löja så använde vi det, annars all form utav mindre betesfisk. Död eller levande.

/ Pelle

Norrbotten

Är du sugen på att hitta fiskekompisar ? Skulle du tycka att det vore roligt att sitta i en styrelse men fisket är inte det största intresset? Inga problem, för nu gör Unga Sportfiskares förbund en satsning tillsammans med LeaderPolaris för att starta upp fiskeföreningar i Norrbotten. Jag kommer att sitta på plats i Luleå för att kunna hjälpa er att starta upp er egen fiskeförening! Så om du nappar på att starta en fiskeförening i er kommun så hör av er till mig Erik Hellquist på 0725324211 eller på min mailadress: [email protected]

Vi ses i Norrbotten !

Styrelsemöte och lite fiske i Forshaga

Klockan fem gick larmet på mobilen. Efter en natt med lite sömn tog sig alla ut i köket för morgonkaffe och mackor. Vi var hemma hos Gustaf i Forshaga för att under helgen genomföra ett styrelsemöte och passa på att fiska lite. Dimman låg riktigt tät och när vi packade in oss i bilarna var alla tysta och förväntansfulla.

Planen var att lördagsförmiddagen skulle ägnas åt flötestrolling efter gädda på sjön Lusten. Genom Forshaga Akademin hade vi fått låna tre båtar som vi fördelades oss på och rodde ut i dimman. Med i en av båtarna var journalisten Sebastian som följde med för att göra ett reportage om förbundet.

Ena båten ute på lusten. Man kan se Pelles färgglada mössa!

Ut i dimman rodde vi med båtarna, tacklade spön och höga förväntningar. Fisket var till en början lite segt, men efter ungefär 45 minuter började det hända lite saker. Dimman lättade lite grann och en svag vind började svepa över sjön, som ett brev på posten kom första hugget. Ivrig som man var missade jag såklart att kroka fisken ordentligt och efter en kortare fajt gick gäddan som vinnare ur bataljen. Men när vi vända tillbaka för att åka över branten en gång till small det på en gädda av mindre kaliber.

En av gäddorna som vi lyckades lura

Under dagen lyckades vi landa i alla fall en handfull gäddor med en topp på cirka tre kilo. Däremot missades ett flertal mothugg varav några som verkade vara av den större storleken. Problemet var att vi hade väldigt stora betesfiskar och mindre tålamod att kroka gäddorna vid huggen.

Efter fisket var det dags för styrelsearbete. Vi sa hejdå till Lustens gäddor och begav oss till Forshaga Akademins lokaler för att arbeta i våra arbetsgrupper. Sebastian var även med under den här delen av dagen och passade på att knäppa lite bilder som inte var fiskerelaterade. Arbetet med grupperna bedrevs fram till sena kvällen och det var inte svårt att somna när man kröp ner i sovsäcken.

Nästkommande dag ägnades åt själva styrelsemötet. Tillbaka till Forshaga Akademins lokaler och med på mötet var även Sebastian. Efter lunch och några timmar in på eftermiddagen var vi klara. Vi sa hejdå till varandra och vände kosan hemåt. En lång helg var till ända och vi var alla nöjda.

Sebastian var med under hela helgen och förhoppningsvis kommer ni alla att kunna läsa hans reportage i tidningen Fiske-feber. Sebastian är även en av eldsjälarna bakom fiskehemsidan Fisheco (www.fisheco.se), där kan ni läsa massor med spännande fiskenyheter och intressanta reportage.

Styrelsen vill även rikta ett stort tack Forshaga Akademin för att vi har fått använda både lokaler och båtar under helgen! Det är några i styrelsen som gick sin gymnasieutbildning med inriktning mot sportfiske på akademin. Är du intresserad av att veta mer om Forshaga Akademin så besök gärna deras hemsida (www.forshagaakademin.se)!

Vi vill även passa på att välkomna vår nyaste fiskeförening i Åkeshov. Det ska bli jätteroligt att se hur det går för gänget!

Med Vänliga Hälsningar!

Fredrik Ytterberg

Marknadsföringstävling!!

Jag vill bara påminna våra föreningar om marknadsföringstävlingen som just nu pågår. Det handlar om att ni ska marknadsföra er förening på alla möjliga sätt och om ni vinner kammar ni hem 5000 kr till er förening och ni har fram till den första december på er. Läs mer om tävlingen på vår hemsida.
Med vänliga fiskehälsningar, Gustaf Bodén.