Klanteri på hög nivå

Häromveckan tänkte jag & min vapendragare Jonas samt hans flickvän ta ett break ifrån alla studier och begav oss ut i skärgården runt Kalmar. Tanken var att bara komma ut och kolla på lite platser, dricka lite kaffe och bara njuta utav tillvaron. Vädret var inte något man förknippar med gäddfiske, soligt och knappt någon vind.
Hur som haver, på vägen till den platsen vi tänkte kolla på så stannade vi förbi och fiskade av några platser.
Båten vi använde var en biltaksbåt, en sea nymph. En väldigt lätt aluminiumbåt.
Vi hade ankrat upp och stod o fiskade, ankaret släppte sitt fäste och vi började driva.
Vi struntade i detta och fiskade vidare, efter en liten stund fick ankaret fäste igen.
Pang!
Det tog tvärstopp & vi höll på att trilla allihopa.
Tyngden hamnade då på ena sidan båten och vi började ta in vatten, jag & Jonas försökte då kompensera detta genom att lägga tyngden på andra sidan.
Detta gick mindre bra då vi tog in vatten där istället.
En halv sekund efter detta så stod jag själv i en vattenfylld båt & Jonas & Louise hängde utanför båten.
Trist.
Vi fick dra in båten till land & samla ihop alla grejor. Louise gick upp på en sten för att få lite värme.
Sedan var det bara att vända båten, tömma på vatten och packa in alla igen & ro de 2,5 kilometrarna tillbaka :/
Det var ordentligt kallt trots det fina vädret men vi klarade oss relativt bra trots allt.
Jag landade på ett spö som knäcktes, fick lite krokar i ryggen. Men annars var det bara elektronik som tog skada.

Vad kan vi dra för lärdomar utav detta då?
- Flytväst, nu hade vi tur eftersom vi kunde bottna men hade vi varit längre ut så hade det blivit extremt jobbigt utan dessa.
- Var inte flera i båten än vad ni tror att den klarar av. Det förstör stabiliteten mer än vad man kan tro.
- Införskaffa en "mobilpåse" till telefonerna, det sparar ett par tusenlappar.
- Ha inte alltför många lösa beten i båten, jag vet att det lätt blir så. Men vi hade klarat oss mkt bättre om vi hade lagt ner iaf några beten efter vi använt dem.
- Något extra plagg i en plastpåse. Vi hade kunnat betala en rejäl slant för en torr tröja. Väldigt skönt om olyckan är framme.
- Försök hålla humöret uppe & hjälps åt.
- Till sist, temosen med varmt kaffe fick upp både vårt humör & temperatur!

Efter en sådan här olycka tänker man lite extra nästa gång man åker ut. Nu ska jag styra kosan mot Värmland & lite gäddfiske, vi får hoppas på bättre lycka där!

Vänliga hälsningar
Pelle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0