Rudamete i Sjöbodasjön

Några mil utanför Örebro där jag håller hus nuförtiden så ligger Sjöbodasjön. Det är fiskeklubben Tusenbröderna som arrenderar & sköter om vattnet. Vattnet är inte särskilt stort och klubben har fixat små plattformar på några heta platser.
Så vid denna sjö har jag spenderat några timmar denna vår & stundtals har det gått bra.

En utav de plattformar klubben fixat, precis brevid en bra plats.

En illustration utav lyftmetoden som många använder. Kort & gott, när fisken suger upp betet från botten så lyfter den även sänket intill kroken vilket gör att flötet lyfter.

Stora rudor är väldigt försiktiga och det krävs ett par bra ögon & känsliga grejor för att se de ibland minimala huggen. Jag har haft hugg som jag inte ens sett, utan kommit på det när jag tagit upp grejorna.

En godkänd fisk på 2060 gram. 43 cm lång & 44 i omkrets.
Det säger en del om höjden på fiskarna.

Snäppet större. 2120 gram.

1800 gram, mitt i natten.

Grov över ryggen.

Blir fler pass i Sjöboda i år så fler inlägg är att vänta!

/ Pelle

Storvilt i Skåneland

Efter mitt och Jonas stopp i Älvkarleby så styrde vi kosan söderut, närmare bestämt emot Lund i Skåne. Det krävdes några timmar i bilen men framåt eftermiddagen på måndagen så var vi framme. Nere vid dammarna var det bara 1 metare som satt vilket är ovanligt. På måndagar så är Rögle sportfiske som det så fint heter stängt och inget fiske får bedrivas. Detta visste vi om men ville vara nere i god tid för att få en bra plats.
Vädret var mycket skönt och vi spenderade de första timmarna åt att pillra med tackel, blanda mäsk, sätta upp tält osv.
Resten utav kvällen spenderade vi på andra sidan dammen där Stephan Nielsen satt.
Tidigt nästa morgon så var vi uppe och la i spöna. Vi fiskade med 2 spön var och vi fiskade med "boltmetoden" som Gustaf beskrev i ett tidigare inlägg. Kortfattat så ligger spöna i en ställning med larm och när fisken plockar upp betet så krokar den sig själv emot ett sänke. När detta hänt så brukar fisken simma iväg och då piper larmet, förhoppningsvis så vaknar man ;)

Tisdagen flöt på framtills lunch utan ett pet på grejorna, men sedan försvann det sköna vädret och vind & regn kom in över oss. Mindre skönt var det, men i samma veva fick jag ett hugg, drillen gick bra och till slut kunde vi släppa tillbaka en brax på 5600gram. En skön start på resan.

En tjock brax på över 5 kg känns stort.

En stor "Bralle" på 6340gram och 72 cm, de var mycket tjocka.

Vy ifrån vår fiskeplats vid damm nr 4. Det finns totalt 5 dammar, nummer 1 & 2 är regnbågsdammar och 3-5 metedammar. Det mesta fisket sker i damm nummer 4 men fisket är spännande i alla 3 dammar.
Folk flyttar fisk mellan dammarna och det finns Brax över 7 kilo i både damm 4-5. I damm 3 fick vi berättat för oss att det har släppts i 140 gräskarpar! I damm 4 finns även Karp runt 7-8kg, mört över 1 kilo, Sutare över 4 kg samt några rudor runt 2 kg. Det är spännande och med lite tur kan man lyckas få någon utav dem. Under vår resa var det ingen som fick någon utav dessa, lite synd. Mört över kilot är rätt schysst.

En brax på dryga 5 pannor, värmer gött att hålla i. Tyvärr hade denna några skador att dras med.

Resans största Brax, vägde hela 6560 gram och var 74 cm lång! Det skulle kunna vara gäddmått man pratar om.
Den klev på sista natten och nappade på en plastmajs.

En annan stor Brax på saftiga 6400gram. Mitt i natten som vanligt.

En kvällsfisk. Strax under 6 kg och nappade på en liten boilie, dvs en smaksatt liten kula.
Dessa Braxar var ju otroligt stora för oss, däremot så är de inga monster där nere i Rögle, 6 kilosfiskar är inget ovanligt och många åker dit med målet att få en över 7 kg till och med.
Men vi var helnöjda med fisket, dock var vädret lite tråkigt med konstant vind & regn med jämna mellanrum.

Det var allt för denna gång!

Dretfiske / Pelle

Medicin för tröga gäddor

Trögt fiske, små snipor och förbannat varmt, så löd rapporten jag fick från Oscar Källén. Han och vår gemensame vän Oscar Toll hade varit ute på sjön och harvat i en och en halv dag utan några önskade resultat. När de plockade upp mig med båten på eftermiddagen bestämde vi oss för att ändra taktik. Bäst resultat hade nåtts på mete med mört, så jag kom med idén att vi skulle prova på flötestrolling.

Som med de flesta fiskemetoder så kan man lägga flötestrolling på olika nivåer. Man kan göra det väldigt avancerat och har speciella spön, elmotor och baitrunner-rullar, eller så gör man det ganska simpelt och använder ett långt kastspö och vinden som drivmedel.  Grunderna i flötestrolling är ganska enkla. Man använder sig att ett större flöte, ett sänke och ett tackel med två krokar på. Betesfisken tacklar med sedan med den främre kroken i munnen och den bakre kroken i magen.  Djupet får man sedan justera med hjälp av ett flötesstopp som man sätter på huvudlinan. Många duktiga gäddfiskare tipsar ofta om att man kan hotta upp mörtarna genom att montera pärlor och propellrar framför mörten. Detta släpar man ungefär 15-20 meter bakom båten, antingen med hjälp av en elmotor eller så ror man, i vårt fall räckte det med att driva med vinden.

Med tacklade spön och nyfångade mörtar fiskade vi av intressanta områden. Grundområden, branter och vassar fiskade vi av med vindens hjälp. När en gädda högg var man tvungen att ha is i magen och låta gäddan simma iväg med betet en bit. För att detta skulle vara möjligt så valde vi att ha haspeln på rullen öppen och hålla i linan med fingret för att sedan vid hugg släppa linan helt. Hur länge man ska vänta innan mothugg brukar vara olika beroende på vem man frågar, men vi brukar vara ganska snabba med mothugget för att undvika djupa krokningar. Eftersom mörtarna var ganska stora lät vi gäddorna simma iväg med dem ett tag innan vi stängde bygeln på haspelrullen, vevade in all slaklina och gjorde ett rejält mothugg rakt upp.

Under sommaren brukar gäddorna bjuda på härliga fighter, men de tröttnar inte bara ut oss fiskare utan även sig själva. Genom att inte ha för klen utrustning kan man korta ner på drilltiden och undvika att fiskarna producerar mjölksyra som gör det svårt för dem att återhämta sig efter en fight. När man sedan sätter tillbaka gäddan måste man vara noga med att gäddan får i sig rejält med syre innan man släpper iväg dem, gäddorna simmar själva iväg när de är pigga och glada igen.

Gäddorna tackade inte nej till våra mörtar och vi fick utdelning direkt. När kvällen kom och det började blåsa upp hade vi landat cirka tio gäddor, nöjda och belåtna begav vi oss hemåt.

Nästa morgon var vi slöa ut, vi passade på att knyta några nya riggar med lite extra glitter och snurror på, idag skulle det sättas PB! Väl ute var det svårt att få upp betesfisk, men efter mycket om och men så var vi gång med jakten på gäddorna igen. Under dagen missade vi några riktigt fina bitar på grund av för klena mothugg och dåligt knutna tackel, dagens största blev en välkonditionerad fyra kilos gädda som högg på ett grundflak.

För både Oscar K och Oscar T så blev det första gången som de provade på flötestrolling, och de blev imponerade över hur enkelt och effektivt det var. Att våga tackla om och prova en annan metod kan rädda en fiskedag, även om till exempel jerkbait brukar fungera bra så kan ett snabbt byte av metod och taktik göra skillnaden mellan några fångade fiskar eller inga alls.

En ganska enkel flötestrollingrigg med flöte, sänke och tackel. Den här riggen har även blivit lite ”pimpad” med pärlor och en propeller.

Oscar Källén drillar gäddorna hårt för att underlätta återutsättningen av gäddan.

Under sommaren bjuder gäddorna på rejäla fighter!

Oscar Toll låter gäddan ligga i vattnet ett tag tills den är redo att simma iväg på egen hand.

Om du vill lära dig mer om gäddmete och flötestrolling så kolla gärna in artikelserien nedan!

Tight Lines!

Fredrik Ytterberg och Oscar Källén

Fredrik Ytterberg

Tjena, Fredrik Ytterberg heter jag och är nyvald styrelseledamot i Unga Sportfiskares förbund. Är 22 år gammal och pluggar ekonomi vid Uppsala Universitet. Kommer ursprungligen från Stockholm och har haft ett fiskeintresse som vuxit sedan barnsben. Fiskar det mesta och har provat på mycket, allt från trolling till flugfiske. På senare år har det blivit så att flugfisket har hamnat närmast hjärtat och har även börjat få intresse för vattenvård och restaurering av åar och vattendrag.

Säger inte nej till att prova nya fiskemetoder efter nya arter eller att ge mig ut på äventyr för att prova nya fiskevatten.

Tight Lines!

Gäddtrolling Harefjorden

Tjabba! Nu på nationaldagen fick jag och några polare för oss att testa lite gäddtrolling i det fina vädret. Vi stack ut till båten vid Harefjorden en bit utanför Säffle, det tog inte lång tid innan vi fick ett dubbelhugg och dem första var landade. Ett par minuter senare fick vi ytterliggare ett dubbelhugg men då missade vi båda... Tyvärr missbedömde vi vädret och det kom en rejäl skur så vi fick bege oss hemåt.
/Marcus
Den första
Den andra
Skitfiske!!

Pillemete i Dalälven

I början på Maj begav jag och min vän Jonas oss ut på en lite "fisketrip",tanken var att vi skulle vara borta runt 2 veckor. Vårt första mål var Älvkarleby, där Dalälven rinner igenom. Vi var där förra året men misslyckades ganska kraftigt då de flesta fiskarna redan gått utåt mot havet igen. När jag säger fiskarna så menar jag Vimma & Björkna som vi hade siktet på. Denna resa skulle visa sig bli snäppet bättre, vi hade lite bättre tajming & det stod fortfarande en hel del fisk kvar i älven.
Fisket i Älvkarleby efter Vimma & Björkna är väldigt enkelt & sker genom bottenmete. Oftast behövs bara en krok & ett sänke.
När vi anlände till vattnet och pratade med några andra metare så fick vi dock höra att detta fiske inte fungerat alls den senaste tiden. Utan nu var det såkallat "  Feederfiske " som gällde. Detta är snarlikt vanligt bottenmete fast du använder en korg med ett sänke på istället för ett vanligt sänke. Denna korg fyller du sedan med olika mäsk & annat gott som fisken gillar.

Vi använde oss utav olika sorters mäsk med både majs & räka i.

I Älvkarleby stannade vi i 3 dagar och fick en hel del fisk. Fisket där är skojj då man stöter på många olika arter, vi fick bland annat mört, sarv, björkna, id, vimma, abborre, ål, brax, stäm osv.

Jag med en grann mört på över halvkilot.

En av de större Vimmorna vi fick, 940 stadiga gram.

Jonas med ett personbästa på Id, 1540gram. Det kan tilläggas att den nappade på en räkskalle i ytan :)

Jonas med en fin Vimma, även den 940gram. Betet även denna gång var räka.

Jonas med en storstäm som förhoppningsvis får hela mete-eliten att häpna!
220 saftiga gram & 27 cm. Bete: hemligt.

Tack för denna gång. Nu ska jag iväg och försöka pilla upp en storruda!