Storvilt i Skåneland

Efter mitt och Jonas stopp i Älvkarleby så styrde vi kosan söderut, närmare bestämt emot Lund i Skåne. Det krävdes några timmar i bilen men framåt eftermiddagen på måndagen så var vi framme. Nere vid dammarna var det bara 1 metare som satt vilket är ovanligt. På måndagar så är Rögle sportfiske som det så fint heter stängt och inget fiske får bedrivas. Detta visste vi om men ville vara nere i god tid för att få en bra plats.
Vädret var mycket skönt och vi spenderade de första timmarna åt att pillra med tackel, blanda mäsk, sätta upp tält osv.
Resten utav kvällen spenderade vi på andra sidan dammen där Stephan Nielsen satt.
Tidigt nästa morgon så var vi uppe och la i spöna. Vi fiskade med 2 spön var och vi fiskade med "boltmetoden" som Gustaf beskrev i ett tidigare inlägg. Kortfattat så ligger spöna i en ställning med larm och när fisken plockar upp betet så krokar den sig själv emot ett sänke. När detta hänt så brukar fisken simma iväg och då piper larmet, förhoppningsvis så vaknar man ;)

Tisdagen flöt på framtills lunch utan ett pet på grejorna, men sedan försvann det sköna vädret och vind & regn kom in över oss. Mindre skönt var det, men i samma veva fick jag ett hugg, drillen gick bra och till slut kunde vi släppa tillbaka en brax på 5600gram. En skön start på resan.

En tjock brax på över 5 kg känns stort.

En stor "Bralle" på 6340gram och 72 cm, de var mycket tjocka.

Vy ifrån vår fiskeplats vid damm nr 4. Det finns totalt 5 dammar, nummer 1 & 2 är regnbågsdammar och 3-5 metedammar. Det mesta fisket sker i damm nummer 4 men fisket är spännande i alla 3 dammar.
Folk flyttar fisk mellan dammarna och det finns Brax över 7 kilo i både damm 4-5. I damm 3 fick vi berättat för oss att det har släppts i 140 gräskarpar! I damm 4 finns även Karp runt 7-8kg, mört över 1 kilo, Sutare över 4 kg samt några rudor runt 2 kg. Det är spännande och med lite tur kan man lyckas få någon utav dem. Under vår resa var det ingen som fick någon utav dessa, lite synd. Mört över kilot är rätt schysst.

En brax på dryga 5 pannor, värmer gött att hålla i. Tyvärr hade denna några skador att dras med.

Resans största Brax, vägde hela 6560 gram och var 74 cm lång! Det skulle kunna vara gäddmått man pratar om.
Den klev på sista natten och nappade på en plastmajs.

En annan stor Brax på saftiga 6400gram. Mitt i natten som vanligt.

En kvällsfisk. Strax under 6 kg och nappade på en liten boilie, dvs en smaksatt liten kula.
Dessa Braxar var ju otroligt stora för oss, däremot så är de inga monster där nere i Rögle, 6 kilosfiskar är inget ovanligt och många åker dit med målet att få en över 7 kg till och med.
Men vi var helnöjda med fisket, dock var vädret lite tråkigt med konstant vind & regn med jämna mellanrum.

Det var allt för denna gång!