Medicin för tröga gäddor

Trögt fiske, små snipor och förbannat varmt, så löd rapporten jag fick från Oscar Källén. Han och vår gemensame vän Oscar Toll hade varit ute på sjön och harvat i en och en halv dag utan några önskade resultat. När de plockade upp mig med båten på eftermiddagen bestämde vi oss för att ändra taktik. Bäst resultat hade nåtts på mete med mört, så jag kom med idén att vi skulle prova på flötestrolling.

Som med de flesta fiskemetoder så kan man lägga flötestrolling på olika nivåer. Man kan göra det väldigt avancerat och har speciella spön, elmotor och baitrunner-rullar, eller så gör man det ganska simpelt och använder ett långt kastspö och vinden som drivmedel.  Grunderna i flötestrolling är ganska enkla. Man använder sig att ett större flöte, ett sänke och ett tackel med två krokar på. Betesfisken tacklar med sedan med den främre kroken i munnen och den bakre kroken i magen.  Djupet får man sedan justera med hjälp av ett flötesstopp som man sätter på huvudlinan. Många duktiga gäddfiskare tipsar ofta om att man kan hotta upp mörtarna genom att montera pärlor och propellrar framför mörten. Detta släpar man ungefär 15-20 meter bakom båten, antingen med hjälp av en elmotor eller så ror man, i vårt fall räckte det med att driva med vinden.

Med tacklade spön och nyfångade mörtar fiskade vi av intressanta områden. Grundområden, branter och vassar fiskade vi av med vindens hjälp. När en gädda högg var man tvungen att ha is i magen och låta gäddan simma iväg med betet en bit. För att detta skulle vara möjligt så valde vi att ha haspeln på rullen öppen och hålla i linan med fingret för att sedan vid hugg släppa linan helt. Hur länge man ska vänta innan mothugg brukar vara olika beroende på vem man frågar, men vi brukar vara ganska snabba med mothugget för att undvika djupa krokningar. Eftersom mörtarna var ganska stora lät vi gäddorna simma iväg med dem ett tag innan vi stängde bygeln på haspelrullen, vevade in all slaklina och gjorde ett rejält mothugg rakt upp.

Under sommaren brukar gäddorna bjuda på härliga fighter, men de tröttnar inte bara ut oss fiskare utan även sig själva. Genom att inte ha för klen utrustning kan man korta ner på drilltiden och undvika att fiskarna producerar mjölksyra som gör det svårt för dem att återhämta sig efter en fight. När man sedan sätter tillbaka gäddan måste man vara noga med att gäddan får i sig rejält med syre innan man släpper iväg dem, gäddorna simmar själva iväg när de är pigga och glada igen.

Gäddorna tackade inte nej till våra mörtar och vi fick utdelning direkt. När kvällen kom och det började blåsa upp hade vi landat cirka tio gäddor, nöjda och belåtna begav vi oss hemåt.

Nästa morgon var vi slöa ut, vi passade på att knyta några nya riggar med lite extra glitter och snurror på, idag skulle det sättas PB! Väl ute var det svårt att få upp betesfisk, men efter mycket om och men så var vi gång med jakten på gäddorna igen. Under dagen missade vi några riktigt fina bitar på grund av för klena mothugg och dåligt knutna tackel, dagens största blev en välkonditionerad fyra kilos gädda som högg på ett grundflak.

För både Oscar K och Oscar T så blev det första gången som de provade på flötestrolling, och de blev imponerade över hur enkelt och effektivt det var. Att våga tackla om och prova en annan metod kan rädda en fiskedag, även om till exempel jerkbait brukar fungera bra så kan ett snabbt byte av metod och taktik göra skillnaden mellan några fångade fiskar eller inga alls.

En ganska enkel flötestrollingrigg med flöte, sänke och tackel. Den här riggen har även blivit lite ”pimpad” med pärlor och en propeller.

Oscar Källén drillar gäddorna hårt för att underlätta återutsättningen av gäddan.

Under sommaren bjuder gäddorna på rejäla fighter!

Oscar Toll låter gäddan ligga i vattnet ett tag tills den är redo att simma iväg på egen hand.

Om du vill lära dig mer om gäddmete och flötestrolling så kolla gärna in artikelserien nedan!