Pillemete i Dalälven

I början på Maj begav jag och min vän Jonas oss ut på en lite "fisketrip",tanken var att vi skulle vara borta runt 2 veckor. Vårt första mål var Älvkarleby, där Dalälven rinner igenom. Vi var där förra året men misslyckades ganska kraftigt då de flesta fiskarna redan gått utåt mot havet igen. När jag säger fiskarna så menar jag Vimma & Björkna som vi hade siktet på. Denna resa skulle visa sig bli snäppet bättre, vi hade lite bättre tajming & det stod fortfarande en hel del fisk kvar i älven.
Fisket i Älvkarleby efter Vimma & Björkna är väldigt enkelt & sker genom bottenmete. Oftast behövs bara en krok & ett sänke.
När vi anlände till vattnet och pratade med några andra metare så fick vi dock höra att detta fiske inte fungerat alls den senaste tiden. Utan nu var det såkallat "  Feederfiske " som gällde. Detta är snarlikt vanligt bottenmete fast du använder en korg med ett sänke på istället för ett vanligt sänke. Denna korg fyller du sedan med olika mäsk & annat gott som fisken gillar.

Vi använde oss utav olika sorters mäsk med både majs & räka i.

I Älvkarleby stannade vi i 3 dagar och fick en hel del fisk. Fisket där är skojj då man stöter på många olika arter, vi fick bland annat mört, sarv, björkna, id, vimma, abborre, ål, brax, stäm osv.



Jag med en grann mört på över halvkilot.


En av de större Vimmorna vi fick, 940 stadiga gram.


Jonas med ett personbästa på Id, 1540gram. Det kan tilläggas att den nappade på en räkskalle i ytan :)


Jonas med en fin Vimma, även den 940gram. Betet även denna gång var räka.


Jonas med en storstäm som förhoppningsvis får hela mete-eliten att häpna!
220 saftiga gram & 27 cm. Bete: hemligt.

Tack för denna gång. Nu ska jag iväg och försöka pilla upp en storruda!

/ Mvh Pelle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0