Men det kommer mer, kanske lika besvärligt fiske. Det lovar jag!

Med dessa ord avslutade min gode vän Gustaf sitt sista inlägg här på bloggen. Hans lovord slog minst sagt in och mina 2 senaste pass har gåttt ungefär lika bra. Det började med att jag och Jonas Blom skulle ismeta lite gädda på en för oss helt ny sjö, vi hade läst på lite och förhoppningarna var skyhöga. Vi hade fixat allt ( trodde vi ja) och hade nu nästan 4 hela dagar på oss att fiska. Dagen då Jonas far emot Örebro där jag bor så ska han hämta upp lite betesfisk på vägen, inga problem. Då har vi det löst tänkte vi, det visade sig sedan att det bara var mycket små fiskar och vi tog beslutet att strunta i dessa och försöka på annat håll. Men efter att ha ringt runt till allt och alla, även utom länet så sitter vi där utan betesfisk i alla fall! Så det första dagarna ägnas åt pimpel efter betesfisk, dessa går sådär men vi lyckas ändå skrapa ihop så att vi kan fiska med ett par spön var och den sista dagen ger vi oss ut för att prova lyckan. Vad tror ni händer ? Jo, det blev en ordentlig snöstorm som gjorde det i princip omöjligt att fiska. Vi härdade ut ett tag men det kändes helt enkelt inte värt det, vi fiskade inte särskilt effektivt heller. Detta friska pass avslutade denna fiskehelg.

PÅ bilden ser ni att endast
På bilden ser ni att endast vippan sticker upp och någonstans därunder ska det finnas ett spö.
Vädret var helt enkelt lite för bistert denna dag.


Det andra fisket jag var ute på var Lakfiske med Jonas " Sillen " Malmberg. Vi skulle pröva lyckan en kväll/ natt i Vänern. Vi hade tänkt att använda oss utav några ismetespön som vi fiskade statiskt på botten samt varsitt pimpelspö som vi fiskade lite mer aktivt med. Vi använde oss utav räka och mört som bete vilket brukar funka bra till lake. Laken använder sig inte så mycket utav synen när den söker föda utan mer av hörsel/känsel samt sitt luktsinne. Många beten funkar bra och denna fisk har tagits på många konstiga beten genom åren. När vi pimplar laken använder vi oss utav ett större sänke/pirk för att dunka i botten och skapa ljud samt en styv länk till betet där vi hade en räka som förhoppningsvis luktar gott för dem.


Denna uppsättning använde vi oss utav, Abu-pimpel 2 är ett klassikt lakpimpelspö
som många använder. Sedan en tjock lina vilket gör det lättare vid trassel.
Att använda flätlina eller nylonlina är upp till var och en men flätlinan suger gärna upp vatten
vilket gör att den fryser vid minusgrader.


När vi anländer vi Vänern känns allt bra och vi börjar packa upp bilen. Då inser jag en sak och sjunker in ett stort skratt, vi har glömt mina kängor! Efter lite mindre väl valda ord så bestämmer vi oss i alla fall för att fiska så länge det går. Så där knatar jag ut på isen i låga sommarskor, platsen ligger inte långt borta och vi sätter ut våra ismetespön och sätter oss på en strategisk plats där vi ser alla spön. På denna plats pimplar vi och dricker lite kaffe. Direkt så får jag fisk och blir riktigt förvånad, en tendens som laken har är att ofta vara besvärlig vid hålet och så var även denna då jag tappade den vid iskanten. Men motivationen steg och vi tänkte direkt att detta kan bli ett bra pass. Dock så blir passet inte mycket bättre än såhär ska det visa sig. Jag fryser rejält under passet men håller ut tills midnatt, tack vare ett par fotvärmare jag hade turen att släpa med mig. Jag har 2 hugg till under kvällen på mitt pimpelspö men jag lyckas inte kroka någon av dem. Jonas fick trösta sig med att äta lite nudel & korvblandning som vi rörde ihop på plats. Dock hade vi såklart glömt bestick så han fick äta med isskopan.

Detta var en sammanfattning av de passen. Nästa gång så lär jag i alla fall inte glömma kängorna!
Hoppas ni har varit mer lyckosamma under erat fiske!

Sportfiskehälsningar Pelle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0