Flugbindning och limkrokar i Överkalix

Överkalix friskola ringde mig en dag och visade intresse för att binda flugor och pyssla med limkrokar på lektionstid. Jag tackade självklart ja och begav mig idag till Överkalix för att prata lite om Överkalix Unga Sportfiskare, flugbindning och om projektet Ungas fiske och föreningsliv.
Bland fjädrar, zonker-strips och flash fick kreativiteten flöda hos eleverna.

Blandade flugmönster erbjöds eleverna på den lilla skolan, men det som verkade fastna mest i deras blickfång var de stora flashbuntarna ämnade för gäddflugor. Jag kan utan att ljuga säga att det bands en hel del gäddflugor i Överkalix idag.
Något att spara till vårens gäddfiske.


Egenkomponerade mönster som torde falla vilken gädda som helst i smaken.

Inte bara flugor tillverkades under dagen, även limkrokar komponerades ihop. Att göra egna krokar till vårfisket efter abborre är enkelt och roligt. Eleverna på skolan ska ut och fiska under en friluftsdag den 30 mars och då ska de prova sina nya, färgglada limkrokar.
Färgpulvret blandas noga med limmet, som sedan placeras på kroken.
Glänsande limpärlor på krokarna ökar chansen att få hugg. Eller?

Överkalix Unga Sportfiskare var med och presenterade föreningen, de värvde några fisketokiga kids och några av dem kommer följa med föreningen ut på lakfiske den 10 mars.
Efter ett par testrundor klassade jag eleverna som självgående, de verkade ha roligt och upptäckte hela tiden nya sätt att utforma sina kreationer.

Hemfärd och uppladdning är vad som gäller för mon del nu, den tredje mars kommer nämligen en föreläsning hållas i Jokkkmokk och den sjunde mars hålls en aktivitetsdag för allmänheten i Kiruna. Läs mer om våra kommande aktiviteter här!
Med vänlig hälsning, Gustaf Bodén.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0