Äventyr i Östergötland.

Då var det dags igen, jag och Jonas lyckades slita oss från skolbänken för en helgs fiske.
Vi hade siktet inställt på Älvkarleby och Vimmorna där uppe, dock så var Öringsfisket lite för bra och då prioriteras det före metet. Så är det ibland, men med lite hjälp ifrån klubbkamrater så lurade vi ihop en reservplan. Det sista dagarna i April och fisket efter Färna brukar kunna vara ganska hett vi den tiden på året.
Svartån blev det nya målet.



Jonas med en hygglig mört tagen på bottenmete med bröd.



Resans enda Färna och min första faktiskt. Tog på en brödbit i ytan bara ett par meter ifrån fötterna på mig.
Vart en nervig fajt!


Samma fisk, klev precis över 2 kg. Att fiska Färna på ytan kan låta krångligt, men det behöver det inte vara.
Man klarar sig ofta långt med bara en krok och lite bröd. Vid lite avstånd och vind kan man med fördel använda en "controller". Det är i grund och botten ett flöte med lite vikt i , detta gör det mycket lättare att kasta ut en brödbit.


Jonas förbereder en nya feeder.


Detta var första gången vi var iväg och fiskade Färna och det tog en stund innan vi riktigt förstod oss på fisket.
Vi var ändå nöjda med resan trots att vi "bara" fick en Färna men Jonas väntar ju fortfarande på sitt första färnahugg så jag antar att vi försöker oss på en revansch.
Lutar åt slutet på maj när studierna tillåter.

Till sist, om ni ska försöka lura Färna eller Sarv på ytan, ta med mer bröd än ni tror !

Hade gött allesammans!

/ Pelle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0