Mörrumsån igen !!!

Maj månad är kommen och det börjar bli dags för blanklax, med temperaturer på 11-13 grader i vattnet och en relativt bra vattenföring så känns det superhett! Självklart är jag på plats i ån som alla andra dagar. runt 17 tiden får jag höra av en jag stöter på att det har tappats blanklax i Pool 16 tidigare idag.  Nu börjar det äntligen känner jag. Jag får Pool 4 för mig  själv ganska länge, sen kommer tre man och ska fiska poolen. Jag sätter mig och tar en kopp kaffe, och börjar gräma för fisken jag tappade i samma pool dagen innan, en liten öring runt 60 cm.
Jag knatar ner mot Pool 12, och i vattnet står 2 man, men jag sätter mig och väntar. Den ena killen kommer upp, en vän till mig Henric, och vi pratar om ryktet om blanklaxen och jag bjuder honom på en kopp kaffe. Vi diskuterar även flugor, fiskar vi med rätt ? kan man sätta på en sådan här (visar honom en fluga) eller är den för stor? Vi kommer på oss själva med att vi är lite löjliga som diskuterar fall en 15 cm vinge är för stor, det är ju bara den 2a maj ! Hursom så fortsätter jag med min lilla och hoppar i. Fastnar i en sten, en sten som verkar suga åt sig flugor även om man kastar fem meter bakom den. Flugan blir jag av med och sätter på just den flugan jag visade för Henric, som sagt är den nog inte för stor. Mycket riktigt verkade den fungera för det sög i !! jag står med böjt spö utvadad i mitten av och sneglar bort mot Henric och Alex som sitter på bänken, bara för att kolla fall de sett mig, vilket de har för går neråt och och ger mig tips på vart vi ska landa fisken.  Det är alltid skönt med hjälp när man står med fisk på spöet !  Henric tailar fisken åt mig, krokar av den och lämnar över den till mig så vi kan fotografera den. några bilder och en mätning senare får den simma tillbaka.
En mycket vacker havsöringshona på 77 cm föll för min fluga, fisken var även fettfeneklippt, dvs odlad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0