Semestertider och drömfiskar

Jag och Jonas hade sedan länge planerat en rejäl fiskesemester denna sommar och äntligen var det dags.
Vi skulle börja med rudafiske i Ursjön. Jag pallra mig dig på torsdagen och Jonas anlände ett dygn senare.
Han hade inte missat mycket. Våra förhoppningar var på topp då vi just hade hört om en fisk på lite drygt 2,5 kg ifrån sjön.
Fisket var som alltid väldigt segt i Ursjön och vi hade inte tur med vädret heller, det regnade och kylde av ordentligt. Det var egentligen inte förens på lördagkvällen som fisket kom igång, vi hade fått någjon enstaka Sutare innan bara. Lördagkvällen började med mycket aktivitet kring Jonas ena flöte, fiskarna gick runt och bubblade vilt. Ungefär i den stilen flöt kvällen på och efter ett tag hade vi aktivitet lite överallt kändes det som.
Det kändes bara som en tidsfråga innan det skulle smälla i.
Till slut så fick jag ett bubbelstråk som resulterade i ett hugg och efter en kort fajt så kunde Jonas håva den.
Den vägde prick 2 kg och var en riktigt fin Ruda.
 
 
Då hade vi spräckt nollan och vi kände oss mycket glada för denna fisk.
 
Under kvällen hände inget mer utan vi gas oss för några timmars sömn vid 12 snåret på kvällen.
Klockan ringde igen 03.00. Bara på med paltorna och ge sig ut igen.
Vi hade sedan en hel del aktivitet med inte mer än så och morgonen började bli dag.
Då, plötsligt så kommer det in en fisk som går runt och bökar riktigt rejält. Vi kan följa fisken ett tag innan den så småningom når mitt flöte. Det bubblade rejält vid mitt flöte innan vi kan urskilja att det börjat vandra lite grann.
Jag testar med ett mothugg och där sitter den. Fighten var otrolig och efter någon minut så är vi båda säkra på att det är någon utav sjöns Sutare jag krokat. Stämningen lägger sig lite ända tills fisken bryter ytan.
Då ser vi båda att det är en riktigt stor Ruda. Jonas håvar den lika säkert som vanligt.
När vi på mattan sedan mäter 46 * 48 cm förstår vi båda att den är riktigt stor.
Vi väger den till hela 2560 gram och lyckan är total.
 
 
En flötmetad ruda på över 2,5 kg är en riktig drömfisk.
Under resterande dagar hände inte mycket och
jag drog sedan vidare för att testa Sjöbodasjön i några dagar. Där blev det betydligt mycket mer fisk, dock inga större. Blir en sväng igen om någon månad så att Jonas får ta sin revansch.
 
Nu väntar några lungna dagar med båtplastning och dylikt så drar vi vidare om några dagar.
 
Ha det bra allesammans.
 
/ Pelle
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0